שדרות – כלניות בניר עם

טבע טבע
משך מסלול 4 שעות משך מסלול 4 שעות
איזור דרום איזור דרום

ביציאה מהתחנה פונים שמאלה לשביל הגישה המוביל לצומת. חוצים את הצומת המרומזר לצדו השני של כביש 34. פונים ימינה ואז שמאלה אל הכביש המוביל לקיבוץ ניר-עם. הולכים בזהירות על שול הכביש עד לשער הכניסה לקיבוץ. מהשער ממשיכים ישר ובכיכר השנייה פונים שמאלה עד ההגעה לסדנה.

תחנת הרכבת שדרות
סדנת יצירה בחימר

בלב הקיבוץ ישנו סטודיו, בו ניתן להתנסות בסדנאות יצירה בחימר המיועדות לילדים ולהורים. שלומית סיבוני, אמנית העוסקת בפיסול קרמי, משתמשת בפיסול ככלי להעניק לילדים ביטחון עצמי ומיומנויות תקשורתיות וחברתיות, לצד הכיף שביצירה עצמה. מי שרוצה לקבל השראה יכול לצפות ביצירות של האמנית בגלריה הסמוכה. יש לתאם השתתפות בסדנאות מראש והן מיועדות לבני 5 ומעלה.

כתובת: קיבוץ ניר-עם.

הוראות הגעה לאתר הבא: חוזרים לשער הכניסה לקיבוץ וביציאה ממנו פונים ימינה. הולכים בזהירות על שול כביש האספלט העובר לאורך גדר מערכת הקיבוץ ולאחר מכן בין השדות החקלאיים.

לאתר הפעילות
מרבדי פריחה

בדרך למצפור סיבוני ניתן ליהנות משדות ובהם מרבדי פרחים. בעונת החורף, בין החודשים ינואר למרץ, מתמלא השטח בפרחי כלניות אדומים. הכלנית היא פרח בר חסר ריח או צוף ממשפחת הנוריתיים.  בעבר שימש הפרח כתרופה עממית נגד כאב ראש, נגד ליחה ולטיפול בכאב שיניים.  בימי הביניים השתרשה אמונה טפלה כי לבישת זר פרחי כלניות מסביב לצוואר היא סגולה בטוחה נגד מחלות. הפרח כמעט ונכחד בישראל בשל קטיפה מאסיבית שלו בשנות החמישים של המאה הקודמת, לכן קיבל מעמד של פרח מוגן שחל איסור לקטפו.

הוראות הגעה לאתר הבא: ממשיכים ללכת בשביל עד שמגיעים למזלג, פונים שמאלה לדרך שעוקפת את מאגר המים מצידו המזרחי. פונים שוב ימינה אל דרך הכורכר המובילה למצפור.

מצפור אסף סיבוני

המצפור הוא נקודת תצפית ממנה ניתן לראות את דרום מישור החוף, הים התיכון, צפון רצועת עזה וארובות תחנת הכוח רוטנברג באשקלון. המצפור הוקם לזכרו של אסף סיבוני ז"ל, בן קיבוץ ניר-עם, שנפל באסון המסוקים בפברואר 1997. במקום הוקמה מערכת של חלילי רוח, המפיקים מנגינה כאשר הרוח מניעה אותם. כמו כן יש במקום עמדה לזיהוי ציפורים.

הוראות הגעה לאתר הבא: מהמצפור חוזרים בשביל הכורכר אל הכביש המקיף את מאגר המים פונים שמאלה והולכים על הכביש עד שמגיעים למזלג דרכים. פונים שמאלה ומגיעים לעמדת התצפית על מאגר המים.

מאגר ניר-עם

מאגר המים של קיבוץ ניר עם הוקם על ידי קק"ל ומכיל בתוכו מליון וחצי קוב מים מטוהרים וממוחזרים. המאגר, שהוא מעין אגם מלאכותי, מהווה אתר קינון לעופות מים שונים. בסככת הברזל במקום הותקן לוח הכוונה מאבן המסביר על האתרים הנשקפים מנקודה זו: ארובות תחנת הכוח רוטנברג באשקלון, בתים ברצועת עזה, מעבר קרני ונחל עוז. מי המאגר אסורים לשתייה ולרחצה. בנקודה זו ניתן לערוך פיקניק.

מהתצפית הולכים ישר לאורך כביש האספלט העובר בסמוך לגדר הקיבוץ עד לשער הקיבוץ. פונים שמאלה לכביש הגישה לקיבוץ, והולכים עד למפגש עם כביש 34. פונים ימינה לצומת המרומזר ועוברים במעבר החצייה לצדו השני של הכביש. יורדים במעבר הולכי הרגל המוביל לתחנת הרכבת.