ראש העין – תל אפק

טבע טבע
היסטוריה היסטוריה
משך מסלול שעתיים משך מסלול שעתיים
איזור מרכז איזור מרכז

מתחנת הרכבת עולים על קו 88 לכיוון תחנה מרכזית פתח תקווה. יורדים בתחנת פארק אפק/ 483 . הולכים מזרחה ופונים שמאלה לשביל ישראל, המוביל לכניסה לגן הלאומי.

תחנת הרכבת ראש העין - צפון
תל אפק – מסלול החצבים

לפני 2000 שנים תל אפק הייתה עיר גדולה וסואנת ששכנה בצומת דרכים מרכזי בארץ ישראל הקדומה. כיום, מדובר בגן לאומי השוכן בלב האזור המאוכלס ביותר בישראל. בלבו של הגן הלאומי מצוי תל אפק – תל ארכיאולוגי ובו עדויות להתיישבות באזור, מראשית תקופת הברונזה הקדומה ועד לתקופה העות'מנית. מומלץ ללכת במסלול החצבים, המקיף את כל הגן על מנת שלא לפספס אף אחד מהאתרים בו.

לאתר הגן הלאומי
בריכת החורף

מאגר מים טבעי עונתי המתמלא ממי גשמים בחורף ומתייבש בקיץ. האזור משמש כבית גידול לדו חיים כגון אילנית וקרפדה ובעלי חיים נוספים כגון חרקי מים וסרטנים. הבריכה מאפשרת שמירה על מינים בסכנת הכחדה כמו טריטון הפסים וחפרית מצויה. בתקופות בהן הבריכה יבשה, מתחבאים הדו-חיים הבוגרים בשולי הבריכה, מתחת לאבנים ובתוך הקרקע. במקום מוצב אקווריום אשר מתמלא כשהבריכה מלאה ומוצגים בו בע"ח שונים.

קארדו

הקארדו היה הרחוב הראשי והמסחרי של העיר הרומאית אנטיפטריס. ניתן לראות במקום את שרידי החנויות שהיו לאורכו , שרידי וילה מרוצפת פסיפס, כיכר העיר ושרידי תיאטרון. כיום ניתן לראות את הנישות בהן היו החנויות השונות, למרות שלא ידוע אילו חנויות פעלו במקום ומה נמכר בהן.

מבצר אפק

המבצר, המכונה בטעות בפי רבים מבצר אנטיפטריס, הוקם ע"י האימפריה הטורקית, על שרידי המבנים העתיקים שהיו בתל, על מנת להגן על 'מעבר אפק'. כיום, מהמבצר המפואר נותרו החומות, פתחים מקושתים, חרכי ירי, שער מערבי וגרמי מדרגות. במקום ניתן לראות שחזור חלקי של מבנה קדום יותר: קירות הארמון ששימש כבית המושל המצרי, אשר יוצרים מעין מבוך שניתן לצעוד בו.

האגם

אגם מלאכותי גדול המשחזר את הביצות הגדולות שהיו בעבר באזור. האגם משמש כבית גידול לצמחיית מים וגדות נחלים לצד עופות מים, במיוחד בעונות הנדידה. הרחצה באגם אסורה.

משער הכניסה לגן הלאומי הולכים על שביל ישראל לכיוון הצומת ועוברים לצדו השני. בתחנת האוטובוס צומת אפק נוסעים בקו 88 /6 /183 ויורדים בתחנת הרכבת.

חזרה לתחנת הרכבת ראש העין צפון
שתפו באמצעות: