באר שבע העתיקה

משך המסלול 3 שעות משך המסלול 3 שעות
הסטוריה הסטוריה
אומנות אומנות

הולכים לתחנה המרכזית הסמוכה לתחנת הרכבת. מהרציפים החיצוניים נוסעים בקו 2 עד לתחנת האוטובוס דרך חברון/הע"ל. חוצים לעברו השני של הכביש, שם נמצא מרכז המבקרים באר-אברהם.

תחנת רכבת ב"ש - מרכז
מרכז המבקרים באר אברהם

באר אברהם הוא מרכז מורשת המגולל את סיפורו של אברהם המקראי לאורך ציוני דרך מרכזיים בחייו. בלב המרכז ישנה באר עתיקה, אשר על פי האמונה היא הבאר המוזכרת בסיפור התנ"כי. במקום ניתן לקבל הדרכה מקומית, לצפות במיצג אורקולי ובסרט תלת-מימד. יש לתאם הגעה מראש.

כתובת: דרך חברון 2, באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: מבאר אברהם פונים ימינה לרחוב הע"ל. בצומת חוצים לעברו השני של הכביש ופונים ימינה לדרך חברון. בדרך העצמאות (סמוך לתחנות הדלק) פונים שמאלה. מתחם קירות הטיפוס נמצא מצד ימין.

אתר המרכז
קיר טיפוס

מתחם ובו קירות טיפוס המתאימים למתחילים ומתקדמים מגילאי 5 ומעלה. המקום מתמחה בטיפוס על סלעים גדולים, המכונה בשפה המקצועית "בולדרינג". שיטת טיפוס זו היא בטיחותית ולא דורשת חבלים או עזרים. במקום מוצעים חוגי טיפוס קבוצתיים לקטנטנים ולבוגרים וכן שיעורי היכרות חד-פעמיים לאלו המעוניינים להתנסות לראשונה בפעילות.

כתובת: רחוב  העצמאות 4, באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה מהמתחם פונים ימינה וממשיכים ישר על רחוב העצמאות. פונים שמאלה לרחוב מורדי הגטאות ואז ימינה לרחוב הפלמ"ח. ממשיכים ישר וברחוב הרצל פונים שמאלה עד ההגעה ליעד. המסעדה נמצאת מצד ימין.

אתר המתחם
מסעדה תימנית

בעיר העתיקה ניתן למצוא מסעדה תימנית אותנטית המופעלת ע"י נתן כהן, עולה מתימן. מסעדת "הבית התימני האורגינלי" מגדירה את עצמה כ"מסעדה הכי איטית בארץ". במקום מגישים מגוון מנות ותבשילים מהמטבח התימני.

כתובת: הרצל 25 , באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה מהמסעדה פונים שמאלה והולכים ישר על רחוב הרצל. במפגש עם רחוב העצמאות, עוברים לצדו השני של הכביש ופונים שמאלה, עד לכניסה למוזיאון.

מוזיאון הנגב לאמנות

מוזיאון הנגב לאמנות שוכן בעיר העתיקה של באר-שבע, במבנה אשר שימש את המושל העות'מני בתקופה בה שלטה אימפריה זו בארץ. כיום משמש המבנה למוזיאון מודרני ובו שלוש גלריות בהן מוצגות תערוכות המתחלפות מידי 3 חודשים, וכן חצר רחבה, בה מתקיימים מופעים בימי הקיץ. המוזיאון סגור בימי ראשון.

כתובת : העצמאות 60, באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: חוצים את המדשאה של מוזיאון הנגב לאמנות לצדו השני של המתחם.

אתר המוזיאון
מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח

מוזיאון השוכן במבנה אשר שימש בעבר כמסגד הראשון שנבנה בבאר שבע ובנגב בכלל. החל משנת 2014 משמש המקום כמוזיאון המוקדש לתרבות האסלאם ועמי המזרח ומוצגות בו תערוכות מתחלפות. במתחם ישנו גן ובו מזרקה שעוצבה על ידי אמן טורקי, לצד מגוון פריטים ארכאולוגיים שנמצאו באזור באר-שבע. המוזיאון סגור בימי ראשון.

כתובת : העצמאות 60, באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה משער הכניסה הראשי למתחם המוזיאונים חוצים את הכביש לעברו השני של רחוב העצמאות. הכניסה לגן נמצאת מול המוזיאון.

אתר המוזיאון
גן אלנבי

גן אלנבי היה הגן הציבורי הראשון בבאר שבע ובין הגנים הציבוריים הראשונים בארץ ישראל. הוא הוקם בידי הטורקים בשנת 1906 ושימש לטקסים והתכנסויות. בימיו הראשונים של הגן, נאלצו השלטונות הטורקים להדוף תושבים שביקשו לרעות במקום, עד שלבסוף הם נאלצו לגדר את הגן. עם כיבוש העיר בידי הבריטים, הפך השלטון החדש את הגן לאתר זיכרון לגנרל אדמונד אלנבי, שעמד בראש הכוחות הבריטים שכבשו את העיר. במרכז הגן ניצבת אנדרטה לזכרו של הגנרל הבריטי.

כתובת : במפגש רחוב הרצל ורחוב העצמאות, באר שבע.

הוראות הגעה לאתר הבא: יוצאים מהגן בכניסה שברחוב העצמאות ופונים שמאלה. ממשיכים ישר על רחוב העצמאות ולאחר מכן, פונים ימינה לרחוב עלי דיוויס, מקיפים את הכיכר, וממשיכים ישר עד לכניסה למתחם הקטר.

מתחם קטר 70414

מתחם תחנת הרכבת הישנה שהוקם על ידי האימפריה העות'מאנית בשנת 1915, כחלק ממאמצי הלחימה על שטחי הארץ. כיום זהו מתחם תרבות, בילוי ופנאי המשלב אלמנטים היסטוריים מעברה של  התחנה ומתולדות הרכבת. במקום מוצגים קטר קיטור מקורי, אחד מ-13 קטרי קיטור האחרונים שנותרו בעולם מדגם זה, המוזכר בשירו הידוע של אריק לביא. זאת לצד קרונות רכבת משוחזרים, מיני מוזאון אינטראקטיבי, גלריית אומנות וסדנאות יצירה לילדים. יש לתאם הגעה מראש.

כתובת : שדרות דוד טוביהו 65 (פינת עלי דייוויס), באר שבע.

אתר המתחם

ביציאה ממתחם הקטר פונים שמאלה לרחוב עלי דיוויס ובכיכר שמאלה אל רחוב הרמב"ם. מתחנת האוטובוס הרמב"ם/המוכתר נוסעים בקו 31 לכיוון התחנה המרכזית, שם יורדים והולכים ברגל לתחנת הרכבת.