ירושלים – מסע בזמן

היסטוריה היסטוריה
5 שעות 5 שעות
אזור מרכז אזור מרכז

יוצאים מתחנת הרכבת לרחוב יפו והולכים לתחנת הרכבת הקלה "התחנה המרכזית". נוסעים בקו המוביל מזרחה לתחנת "חיל האוויר", ויורדים בתחנת "שער שכם". חוצים את מגרש החנייה לרחוב הנביאים. פונים ימינה ברחוב הנביאים ובכיכר פונים שמאלה לרחוב סולטאן סולימאן. הולכים ישר עד המוזיאון הנמצא בצד שמאל.

תחנת רכבת ירושלים – יצחק נבון
מוזיאון רוקפלר לארכאולוגיה

מוזיאון לעתיקות אשר הוקם בתקופת המנדט הבריטי, הודות  למימון שהעניקה משפחת רוקפלר, אחת מהמשפחות האמידות ביותר בארה"ב.  עם סיום בנייתו בשנת 1935, נחשב המבנה לפנינה אדריכלית בנוף הירושלמי ולציון דרך היסטורי בתולדות האדריכלות המודרנית בארץ. זאת הודות לשילוב מאפיינים עיצוביים מסגננות בנייה שונים, מסורתיים ומודרניים, בהם אלמנטים של מצודות וקדתרלות אירופאיות, קשתות וקמרונות בסגנון האדריכלות המוסלמית והשראה מארמון אלהמברה האגדי מספרד.

במוזיאון מוצגים פריטים נדירים שהתגלו בארץ ישראל המייצגים את האנשים, השלטון והתרבויות שנכחו באזור החל מהתקופה הפרה-היסטורית ועד לסוף ימי האימפריה העות'מנית, בהם תכשיטי זהב ומטבעות קדומים, פסל בן שמונת אלפים שנים מיריחו, שרידי אדם קדמון בני רבע מיליון שנים, שרידי בית כנסת עתיקים מהתקופה הרומית ועוד.

הכניסה למוזיאון ללא תשלום והוא סגור בימי שלישי ושישי.

כתובת: רחוב סולטן סולימאן 27, ירושלים.

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה מהמוזיאון פונים ימינה לרחוב סולטאן סולימאן. ממשיכים ישר ברחוב עד ההגעה לשער שכם הנמצא מצד שמאל.

אתר המוזיאון
שער שכם

שער שכם נחשב לשער היפה והמפואר ביותר משמונת שערי חומת ירושלים העות'מאנית, והוא היה החשוב והמרכזי בשערי העיר, עוד מהתקופה הרומית. השער נבנה בידי הטורקים בשנת  1538 על חורבות של מבנים קדומים יותר, בהם מגדל שער מימי הורדוס ושער ניצחון רומי שנבנה בעת בניית 'איליה קפיטולינה', ממנו השתמר מגדל השמירה המזרחי, במלוא גובהו.  את השער עצמו מקשטים בחלקו העליון שוניות משולשות ועליהן מעין טורבן (מצנפת) טורקי. כמו כן ניתן למצוא כתובת בערבית המספרת על בניית השער בציווי הסולטן סולימאן ומדליונים המקשטים את חזית השער. רחבת השער החיצונית בנויה כאמפיתיאטרון בעוד הרחבה הפנימית מאכלסת שוק סואן, המשרת את תושבי האזור, במיוחד בחגים מוסלמיים ובתקופת הראמדן.

כתובת: שער שכם, העיר העתיקה, ירושלים.

הוראות הגעה לאתר הבא: נכנסים לעיר העתיקה דרך שער שכם וממשיכים ישר. בסוף הרחוב, פונים לצד השמאלי במזלג הרחובות, אל רחוב הגיא (אל ואד). ממשיכים ישר עד ההגעה לקמרון העתיק המשמש כשער הכניסה לרחבת הכותל ולמנהרות הכותל, בסמוך למפגש בין רחוב הגיא (אל ואד) לרחוב השלשלת.

מנהרות הכותל

חללים ומחילות תת-קרקעיות מתקופת בית המקדש השני, העוברים מתחת לבתי הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים, לאורך התוואי הנסתר של הכותל המערבי. הסיור במנהרות חושף את ההיסטוריה והגיאוגרפיה של הר הבית לדורותיו. לאורך מסלול ההליכה נמצאים בורות מים ומקוואות ששימשו את העולים להר הבית, קשתות אבן גדולות שתמכו בגשרי ושערי הכניסה אליו, רחוב מרוצף מימי בית שני, מחצבת המקור לאבני הכותל ועוד לצד דגמים וירטואליים חדישים המספקים הסבר וידע נרחבים על האתר וחלקיו השונים. בנוסף, המבקרים יכולים להתרשם מקרוב ואף לגעת בנדבכי האבן הענקיים המקוריים של הכותל, בהם "נדבך רבא"- אבן עצומת מימדים שמשקלה מוערך ב-560 טונות.

הכניסה בתשלום ובתיאום מוקדם מראש בלבד.

כתובת:  רחוב הגיא, העיר העתיקה, ירושלים

הוראות הגעה לאתר הבא: יוצאים ממנהרות הכותל ביציאה המובילה לרחוב ויה-דלרוזה. ממשיכים ישר ברחוב זה ופונים שמאלה לרחוב בית הבד המוביל אל סמטאות שוק העיר העתיקה (רחוב דוד, שוק הבשמים, שוק הצורפים ושוק הקצבים).

אתר המנהרות
שוק העיר העתיקה

השוק התיירותי והמפורסם ביותר בירושלים. שפע הסחורות המוצעות בשוק במאות חנויות ודוכנים, החל מדברי מתיקה ותבלינים ועד לתכשיטים, נעליים ומזכרות אותנטיות, מושך למקום קהל רב ומגוון של מבקרים, מקומיים ותיירים כאחד, היוצרים מפגש ייחודי של תרבויות ודתות שונות.

כתובת:  רחוב דוד, העיר העתיקה, ירושלים

הוראות הגעה לאתר הבא: יוצאים ממתחם השוק לכיוון מערב, דרך רחוב דוד המוביל ליציאה מהעיר העתיקה משער יפו. חוצים את רחבת שער יפו (רחוב עומר בן אל ח'טאב) ונכנסים למתחם שדרות ממילא. מעלית הזמן נמצאת בקומה התחתונה של המתחם המקורה.

מעלית הזמן

מופע מולטימדיה לכל המשפחה משולב מערכות סימולציה, הקרנה וקול, המתאר 3000 שנות ההיסטוריה של העיר ירושלים – מתקופת אגדת המלך שלמה ועד לאיחוד העיר לאחר מלחמת ששת הימים, דרך נקודות ציון חשובות בעברם של העיר והעם היהודי.

חווית המופע הרב חושית מתאפשרת הודות לאמצעים חדשניים הכוללים מערכת כיסאות שנעה בשישה כיוונים, בשילוב סאונד מותאם ותפאורה המשלבת אפקטים של מים ועשן.

הכניסה מגיל 5 ומעלה, מומלץ לתאם הגעה מראש.

כתובת: רחוב יצחק קריב 6, המתחם המקורה שדרות ממילא, קומה תחתונה, ירושלים

אתר האטרקציה

יוצאים ממתחם שדרות ממילא לרחוב יצחק קריב ופונים ימינה. ברחוב שלמה המלך פונים ימינה וממשיכים ישר עד למפגש עם רחוב יפו. פונים שמאלה לרחוב יפו וממשיכים עד לתחנת הרכבת הקלה "העירייה". נוסעים בקו המוביל מערבה, לתחנת "הר הרצל", ויורדים ב"תחנה המרכזית" הסמוכה לתחנת הרכבת.