חיפה – סטלה מאריס

היסטוריה היסטוריה
משך המסלול 3 שעות משך המסלול 3 שעות
איזור צפון איזור צפון

ביציאה מתחנת הרכבת, פונים שמאלה בכיכר לרחוב שרל לוץ. בכיכר הבאה פונים שמאלה לרחוב העלייה השנייה. עולים על קו מס' 16/40 בתחנת האוטובוס "העלייה השנייה/לוץ". יורדים בתחנת "העלייה השנייה/רכבל". הכניסה לרכבל נמצאת בסמוך לתחנת האוטובוס.

תחנת הרכבת חיפה בת גלים
רכבל חיפה

רכבל חיפה מאפשר מעבר מהיר מקו החוף של חיפה אל רכס הכרמל והנוסעים בו זוכים לתצפית פנורמית של 360 מעלות, הודות לקרונות השקופים שלו. מדובר בנסיעה קצרה שנמשכת כ-5 דקות, לכן מומלץ להכין את המצלמה מראש אם רוצים להספיק לצלם. באתר מוצע כרטיס הלוך ושוב מוזל, אך מאחר ובמסלול זה החזרה לנקודת ההתחלה הינה ברגל, יש לקנות רק כרטיס לכיוון אחד.

כתובת :  טיילת בת גלים, רכבל תחתון, חיפה.

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה מהרכבל עולים במדרגות עד לדרך סטלה מאריס. פונים שמאלה אל מצפור סן פרנסיסקו.

אתר הרכבל
מצפור סן פרנסיסקו

מצפור סן-פרנסיסקו, שנקרא על שם העיר התאומה של חיפה, הוא נקודת תצפית הממוקמת מעל התחנה העליונה של רכבל חיפה. מהמצפור ניתן לראות את מורדות הכרמל, מפרץ חיפה, הקריות, עכו ובימים עם ראות טובה – אפילו את הגליל המערבי וראש הנקרה. מהמצפור ניתן לראות גם את מגדלור סטלה מאריס ("כוכב הים" בלטינית), על שמו נקרא האזור.

כתובת: דרך סטלה מאריס, מול מנזר הכרמליתים, חיפה

הוראות הגעה לאתר הבא: חוצים את הכביש ופונים ימינה. הכניסה למנזר ולכנסייה נמצאים מצד שמאל.

מנזר הכרמליתים

זהו המרכז העולמי של המסדר הכרמליתי, מסדר הנזירים הקתולי היחידי שנוסד בארץ ישראל. הנזירים אימצו אורח חיים סגפני, בהשראת אליהו הנביא, הכולל שתיקה ברוב שעות היום, התנזרות מאכילת בשר וצום במועדים קדושים. על דלת הכניסה למנזר הותקן תבליט דמותו של אליהו מניף את חרבו. מעל לדלת נמצא סמל המסדר – הר הכרמל שבראשו הצלב ומעליו חרבו של אליהו בציון הכתובת "קנא קנאתי ליהוה אלוהי צבאות". המנזר פעיל גם היום, אך הכניסה אליו מותרת רק לנזירים עצמם.

כתובת: דרך סטלה מאריס 101, חיפה

כנסיית סטלה מאריס

כנסיה הבנויה מעל מערה, שעל פי המסורת הנוצרית, שכנו בה בתקופות שונות, אליהו הנביא ומריה הקדושה ועל פי המסורת היהודית קבור בה הנביא אלישע בן שפט. התקרה העגולה מעוטרת בפסוקים מהתנ"ך שמוקדשים להר הכרמל וכן בציורים המתארים דמויות מקראיות, בהם אליהו הנביא עולה לשמיים במרכבת אש ודוד המלך פורט על נבל. בכניסה לכנסייה ניתן לחזות במוצגים ארכיאולוגים אשר נמצאו באזור וכן בדגם המתאר את לידת ישוע. הכניסה בלבוש צנוע.

הוראות הגעה לאתר הבא: בית הקפה ממוקם ביציאה מהכנסייה, מצד שמאל.

בית קפה אוסטרי

לפני שהולכים במורדות ההר למערת אליהו כדאי לעצור להתרעננות וארוחה קלה בבית הקפה האוסטרי הצמוד לכנסייה ומגיש מגוון עוגות מסורתיות, הנאפות במקום.

כתובת :  דרך סטלה מאריס 101, חיפה

הוראות הגעה לאתר הבא: ביציאה מבית הקפה חוצים את הכביש לעברו השני ופונים ימינה אל עבר מבנה המגדלור, הנמצא בסמוך למצפור סן פרנסיסקו. משמאל למבנה נמצאת נקודת ההתחלה של שביל הליכה במורד הכרמל, אל עבר מערת אליהו (מסומנת בשלט ההכוונה "נקודת תצפית מס' 19").

ירידה במורד הכרמל

על מנת להגיע אל מערת אליהו, הולכים במסלול שעובר במורד ההר. המסלול קל, אורכו כ-3 קילומטרים (כ-25 דקות) והוא מתאים לכל המשפחה. לאורך הדרך ניתן ליהנות מהנוף של הכרמל וקו החוף. המסלול עצמו מעוטר בצמחייה פורחת ומגוונת, המשתנה בהתאם לעונות השנה ובחורף ניתן לראות כאן גם כלניות. לתצפית טובה על האזור, כדאי לעצור ליד קפלת 'הלב הקדוש', מבנה אשר נועד לשמש כטחנת רוח אך הוסב לאתר התבודדות עבור נזירים (אין כניסה למבנה עצמו). ליד הקפלה פונה השביל ימינה אל גרם מדרגות שמוביל לתחתית הכרמל. בסוף מורד המדרגות, פונים ימינה בשביל העפר אל עבר מתחם מערת אליהו.

מערת אליהו

מערת אליהו היא המקום שבו, על-פי המסורת, הסתתר הנביא מפני אחאב מלך ישראל ואיזבל אישתו. מעבר למרכזיותו במסורת היהודית, לדמותו של אליהו חשיבות גם בעבור נוצרים, מוסלמים ודרוזים ולכן האתר קדוש גם בעבורם. מאמינים מגיעים לתפילה במערה, שמיוחסות לה סגולות במציאת זיווג, פריון וריפוי חולים. על קירות המערה ניתן לראות חריטות וכיתובים (בהם מנורת שבעת הקנים), המעידים על אלפי השנים בהם משמש המקום כאתר תפילה. הכניסה למערה בלבוש צנוע וישנה הפרדה בין גברים לנשים.

כתובת:  דרך אלנבי 230, חיפה.

ביציאה מהמערה יורדים במדרגות אל עבר רחוב אלנבי ולאחר מכן דרך המעבר התת קרקעי לדרך ההגנה. פונים ימינה לתחנת האוטובוס "שדרות ההגנה/אלנבי". נוסעים במטרונית בקו מס' 1 ויורדים בתחנת "דרך העצמאות". חוצים את הכביש אל תחנת רכבת חיפה מרכז השמונה.