ירושלים – אתרי מורשת ומסורת

היסטוריה היסטוריה
5 שעות 5 שעות
אזור מרכז אזור מרכז

יוצאים מתחנת הרכבת לרחוב יפו והולכים לתחנת הרכבת הקלה "התחנה המרכזית" הסמוכה. נוסעים בקו המוביל מזרחה, לכיוון "חיל האוויר", ויורדים בתחנת "העירייה" ברחוב יפו, פונים שמאלה וממשיכים במורד הרחוב. ברחוב הצנחנים פונים שמאלה וממשיכים ישר עד ההגעה ליעד. מתחם המלון יהיה בצד שמאל.

תחנת רכבת ירושלים – יצחק נבון
מלון נוטרדאם דה-ג'רוזלם

מבנה  מסוף המאה ה-19 הממוקם בלב המתחם הצרפתי ההיסטורי של ירושלים, בסמוך לעיר העתיקה. המתחם, הכולל מנזר וחדרי אירוח, נבנה  על ידי הרוזן הצרפתי מרי דה פְּיילֶָא במטרה לשרת ולארח צליינים אשר עלו לרגל לאתרים הקדושים בעיר. בשנת 1978 הוסבה האכסניה למלון מודרני, הפעיל עד היום.

הבניין המרשים נחשב לגולת הכותרת של סגנון הבנייה הצרפתית בארץ במאה ה-19 ולאחד המבנים המונומנטליים בארץ. המבנה הגבוה והסימטרי כולל קפלה במרכז ושני אגפים ממערב וממזרח. מעל הקפלה נבנו שני מגדלים בסגנון הבארוק, וביניהם פסל מריה אוחזת בישוע התינוק.

במתחם קיימת תערוכת קבע העוסקת בתכריכי טורינו מעוררי המחלוקת, שעל פי האמונה עטפו את גופת ישוע לאחר מותו ודמותו הוטבעה בהם. מקומת הגג של המלון ניתן לקיים תצפית מרהיבה על העיר העתיקה ואזור צפון ירושלים.

כתובת:  רחוב הצנחנים 3, מול "השער החדש", העיר העתיקה, ירושלים.

הוראות הגעה ליעד הבא: יוצאים ממתחם המלון אל רחוב הצנחנים ועוברים לעברו השני של הרחוב. פונים ימינה וממשיכים עד ל"שער החדש", שם פונים שמאלה לדרך המובילה אל העיר העתיקה. בסוף הרחוב פונים שמאלה לרחוב האחים פרר וממשיכים במורד רחוב זה, המתמזג בהמשכו עם רחוב קאזה נובה, עד למפגש עם רחוב הפטריארכיה היוונית. פונים שמאלה ולאחר מכן פונים ימינה ברחוב הנוצרים. ברחוב סנטה הלנה פונים שמאלה וממשיכים ישר עד ההגעה לכנסייה.

אתר המלון
כנסיית הקבר

אחד האתרים החשובים והקדושים ביותר לנצרות ומוקד עלייה לרגל של צליינים רבים מכל רחבי העולם. על-פי המסורת הנוצרית, הכנסייה בנויה על ומסביב לאתר בו נצלב למוות ישוע, נקבר וקם לתחייה. הכנסייה נבנתה במאה ה-4 לספירה ולאורך מאות השנים עברה הרחבות, שיפוצים ובניות מחודשות. הקפלות והחדרים הרבים מעוטרים בשלל ציורים מפוארים, פסיפסים מורכבים, פסלי איקונות, חפצי קודש ועוד, הכוללים תיאור סצנות מקראיות ומתולדות ישוע והנצרות. לב הכנסייה הוא מבנה הקבר הממוקם סביב המערה בה על פי הברית החדשה, נקבר ישוע לאחר צליבתו וממנה קם לתחייה לאחר שלושה ימים.

כתובת: כנסיית הקבר, העיר העתיקה, ירושלים.

הוראות הגעה ליעד הבא: ביציאה מהכנסייה פונים שמאלה לרחוב שוק הצבעים ולאחר מכן ימינה לרחוב שוק הקצבים.  ממשיכים ישר וברחוב דוד פונים שמאלה ומיד ימינה לרחוב היהודים ושוב שמאלה לרחוב השלשלת. ממשיכים ישר עד למפגש עם רחוב הגיא (אל ואד). הכניסה לרחבת הכותל נמצאת בקמרון העתיק המשמש כשער הכניסה למתחם וכנקודת הבידוק הביטחוני.

אתר הכנסייה (באנגלית)
הכותל המערבי

הכותל המערבי הוא אחד מארבעת קירות התמך אשר הקיפו את מתחם הר הבית המחודש והמורחב שנבנה בתקופת המלך הורדוס לפני למעלה מאלפיים שנים והיחידי מבניהם ששרד. הכותל המערבי היה הארוך מבין קירות התמך והוא נבנה מאבני גיר בגדלים שונים, חלקן במשקל של כמה מאות טונות, מה שאפשר את הצבתן ללא שימוש בטיט או חומר מחבר. החל מהמאה ה-14 לערך התחזקה המסורת הרואה בקיר כסמל דתי וכאתר קדוש, זאת בשל סמיכותו למיקומו המשוער של בית המקדש ומיקומו של קודש הקודשים שבתוכו (הדביר) ברחבה שמעל הכותל, בה נמצא כיום מסגד כיפת הסלע. כיום האתר נחשב לאחד הקדושים ביותר עבור יהודים והוא משמש כמקום תפילה מרכזי, בשילוב המנהג הנפוץ להנחת פתקי תפילה ובקשות בין חריצי האבנים. מאז הקמתה של מדינת ישראל התווספה לאתר גם חשיבות לאומית.

הכניסה לרחבת התפילה בלבוש צנוע והולם.

כתובת:  רחבת הכותל, העיר העתיקה, ירושלים.

הוראות הגעה ליעד הבא: יוצאים מרחבת הכותל ביציאה המובילה לרחוב הגיא (אל ואד) ופונים שמאלה במעלה רחוב השלשלת. ברחוב היהודים פונים שמאלה ומיד ימינה בסמטה המובילה לקארדו.

אתר המתחם
הקארדו

רחובה הראשי של ירושלים בתקופה הרומית והביזנטית שהשתרע מצפון לדרום, משער שכם לעבר שער ציון. הרחוב נבנה במתכונת ערים רומיות, עם בנייתה של העיר איליה קפיטולינה על חורבות העיר ירושלים, שנהרסה על ידי הרומאים לאחר מרד בר-כוכבא.

הקארדו ("לב" בלטינית) שימש כציר מסחר ותנועה מרכזי, שמשני צידיו היו שדרות עמודים, אשר תמכו בקירוי למדרכות רחבות מרוצפות בלוחות אבן מלבניים ולאורכו היו חנויות שונות.

במסגרת חפירות ארכיאולוגיות מפלס הרחוב העתיק נחשף וכיום תוואי הרחוב מייצג שתי תקופות מרכזיות בתולדות העיר: "הקארדו המקורה"- אזור שוק מכירת הסחורות הצלבני שנבנה בתקופה זו על תוואי הקארדו המקורי ובמקומו. כיום משמש המקום כמתחם מסחרי ובו חניות שונות, אופנה וגלריות המציעות  לתיירים מזכרות יודאיקה ואוריינטליזם, ו"הקארדו הפתוח"- חלקו הביזנטי של הרחוב, המשחזר את מראה הרחוב כפי שהיה במאה השישית לספירה.

כתובת:  בין רחוב היהודים לרחוב חב"ד,  הרובע היהודי, העיר העתיקה, ירושלים

הוראות הגעה ליעד הבא: פונים מהקארדו לרחוב חב"ד והולכים במורד הרחוב, עד ההגעה לשער ציון. בשער פונים שמאלה ויוצאים מהעיר העתיקה אל רחוב חטיבת עציוני. אחר כך פונים שמאלה וממשיכים עד לחניון, מהחניון עולים בדרך המובילה לפסגת הר ציון.

קבר דוד המלך

קבר דוד המלך השוכן בפסגת הר ציון, מציין את המקום בו על פי המסורת היהודית, הנוצרית והמוסלמית, נקבר דוד המלך לפני כ-3000 שנה ולכן המתחם מקודש לשלוש הדתות. מתחם הקבר הינו (ככל הנראה) המבנה היחיד בארץ ואולי אף בעולם המאכלס בית כנסת בקומה ראשונה,   כנסייה לשעבר בקומה השנייה ("חדר הסעודה האחרונה") ומסגד על גג המבנה.

הקבר עצמו הינו ארון קבורה מאבן (סרקופג) רומי המכוסה בפרוכת חדשה, והוא שוכן בקומה הראשונה של המבנה. ניתן לקיים סיור מודרך במקום ולהתרשם ממבנה הקבר וכן ממוצגים ארכאולוגים מהר ציון, באר מים עתיקה ופסל מרשים של דוד מנגן בנבל.

מהקומה השנייה של המתחם ישנה תצפית נוף מרשימה על כנסיית דורמיציון, חומות העיר העתיקה והר הזיתים.

כתובת: קבר דוד המלך, הר ציון, ירושלים

אתר המתחם

יוצאים ממתחם הקבר במורד דרך מעלה שז"ך. ברחוב מעלה השלום פונים ימינה וממשיכים עד לתחנת  האוטובוס הר ציון/מעלה השלום. נוסעים בקו 3 ויורדים בתחנת האוטובוס בנייני האומה/ שדרות שז"ר. חוצים את הרחוב לעברו השני וממשיכים  אל הכניסה לתחנת הרכבת.